عمال روز مشهور به مباهله
آموزشی مذهبی
چهار شنبه 8 آبان 1392برچسب:, :: 8:30 ::  نويسنده : حمید امامی راد

اعمال روز مشهور به مباهله

قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: هیأت نجران با دیدن همراهان پیامبر (ص) و جدیّت آن حضرت (ص) در این میدان، از انجام مباهله منصرف شدند.

به گزارش قدس آنلاین، بیست و چهارمین روز از ذی الحجه در تقویم هجری مباهله نام دارد چراکه بنابر نقل تاریخ سال های آخر عمر شریف رسول اکرم (ص) (بنابر مشهور در سال دهم هجرت) هیأتی از نصارای نجران به مدینه آمدند و با حضور در مسجد آن حضرت (ص) به بحث و گفتگو با ایشان پرداختند و با آنکه حق برای آنها روشن شده بود، از روی لجاجت و عناد حاضر به پذیرش حق نشدند. از این رو پیغمبر اکرم (ص) مأمور شدند تا به آنها پیشنهاد مباهله دهند. بدین گونه که پیامبر (ص) و رئیس هیأت نجران، عزیزترین افراد خود را از میان فرزندان و زنان و از میان مردها کسانی که به منزله جانشان هستند گرد هم آورند و در مقابل هم قرار گیرند. آنگاه هر دو گروه شروع به نفرین کنند و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهند. هیأت نصارای نجران، نخست مباهله را پذیرفت. پیغمبر اکرم (ص) برای این امر خطیر و پر مخاطره از میان مردها فقط علی بن ابی طالب (ع)، از میان زنان تنها فاطمه زهرا (س) و از میان فرزندان فقط حسن و حسین علیهم السلام را انتخاب کرد و پا در میدان مباهله گذاشت.
هیأت نجران با دیدن همراهان پیامبر (ص) و جدیّت آن حضرت (ص) در این میدان، از انجام مباهله منصرف شدند.
پس از آن حضرت (ص) فرمودند: اسلام بیاورند، قبول نکردند، حضرت (ص) فرمودند: آماده جنگ باشند، گفتند قدرت این کار را ندارند ولی حاضرند جزیه را بپردازند.
پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمودند: "شرایط ذمه و مقدار آن را به آنها بگویید".
علاوه بر این، در این روز، امیرالمومنین (ع) در مسجد پیامبر (ص) انگشتر خود را در حالت رکوع بع سائل بخشیدند و آیه مبارکه إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ در شان حضرت (ع) نازل شد.
همچنین، در این روز سوره هل اتی در شان امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا (س) و امامان حسن و حسین علیهماالسلام نازل شده است. این مهم بعد از سه روز روزه آنان و اعطای افطارشان به مسکین و یتیم و اسیر بود که آن طعام بهشتی نازل شد. بنابر نقلی روز 25 ذیا لجه سوره مبارکه نازل شد.
از این رو برای این روز اعمالی بیان شده است که در ذیل به آنها اشاره می شود:
نخست: غسل

دوّم: روزه
سوّم: دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است در وقت و کیفیّت و ثواب و آیة الکرسى که در نماز مباهله است تا هُمْ فیها خالِدُونَ است.
چهارم: خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و شیخ و سیّد هر دو نقل کرده اند لکن مابین روایات آن دو بزرگوار اختلاف کثیر است و من اختیار مى کنم روایت شیخ را در مصباح فرموده دعاء روز مباهله روایت شده با فضیلت آن از حضرت صادق (ع) می گویی:
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ مِنْ بَهاَّئِکَ بِاَبْهاهُ وَکُلُّ بَهاَّئِکَ بَهِىُّ ...

منابع:

1-تقویم شیعه

2-مفاتیح الجنان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. ظهور آقا امام زمان (عج) و سلامتی و سعادت شما و همه ی مسلمانان جهان آرزوی قلبی من است.
    آخرین مطالب
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزشی مذهبی و آدرس emamirad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 96
بازدید دیروز : 26
بازدید هفته : 138
بازدید ماه : 324
بازدید کل : 18142
تعداد مطالب : 119
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1